Zaznacz stronę

Okres urlopowy w pełni, stąd zdaje się że warto przypomnieć prawa pasażera w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu samolotowego.  Prawa pasażerów linii lotniczych reguluje unijne rozporządzenie WE 261/2004. Dokument ten, zawiera szczegółowe zapisy, do których muszą stosować się linie lotnicze operujące z lotnisk na terenie Unii Europejskiej.

Kiedy działa Rozporządzenie?

  • lot jest w obrębie Unii Europejskiej i obsługuje go linia lotnicza z Unii Europejskiej albo z kraju spoza Unii.
  • lot jest z kraju Unii Europejskiej do kraju poza Unią i obsługują je linie unijne albo spoza Unii.
  • lot jest z kraju spoza Unii Europejskiej do Unii Europejskiej i obsługuje go unijna linia

Jakie prawa przysługują pasażerowi w sytuacji, gdy lot jest opóźniony?

Jeśli Twój lot jest opóźniony względem planowanego czasu odlotu, masz prawo do uzyskania pomocy, zwrotu kosztów lub do lotu powrotnego, w zależności od długości opóźnienia i długości trasy.

W przypadku opóźnienia lotu pasażerowie powinni otrzymać:

  1. posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;
  2. zakwaterowanie w hotelu w przypadku:

–            gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub

–            gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;

  1. transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym);
  2. dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Dodatkowo, jeśli pasażerowie docierają do swojego miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu, to takie opóźnienie daje pasażerom prawo do odszkodowania; chyba że opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków przez przewoźnika, to jest okoliczności, które pozostają poza zakresem skutecznej kontroli przewoźnika lotniczego.

Wysokość odszkodowania, zależna jest od długości lotu i wynosi:

  1. 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1.500 kilometrów;
  2. 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1.500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1.500 do 3.500 kilometrów;
  3. 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).

WAŻNE!

Jeżeli linie lotnicze zaproponują Ci zmianę planu podróży i do miejsca docelowego przybędziesz z opóźnieniem 2/3/4 lub 4-godzinnym, kwota odszkodowania może zostać pomniejszona o 50 proc.

Jakie prawa przysługują pasażerowi w sytuacji, gdy lot jest odwołany?

„Odwołanie lotu” oznacza nieodbycie się lotu, który był uprzednio planowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce.

Jeśli lot został odwołany, pasażer ma prawo do:

  • zwrotu kosztów,
  • zmiany planu podróży lub lotu powrotnego,
  • uzyskania pomocy i odszkodowania.

Odszkodowanie, nie będzie jednak przysługiwać pasażerom, jeśli zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu; lub

  1. zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu; lub
  2. zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu;

oraz jeżeli przewoźnik udowodni, że odwołanie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.

Do sytuacji określonych jako okoliczności nadzwyczajne należą m.in.:

  • decyzje dotyczące zarządzania ruchem lotniczym,
  • destabilizacja polityczna,
  • warunki atmosferyczne,
  • zagrożenie bezpieczeństwa.

Wysokość odszkodowania, zależna jest od długości lotu i wynosi:

  1. 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1.500 kilometrów;
  2. 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1.500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1.500 do 3.500 kilometrów;
  3. 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).

 Gdzie złożyć wniosek o zapłatę odszkodowania?

Procedura wypłaty odszkodowania jest bardzo uproszczona. Wniosek możesz złożyć pisemnie i wysłać na adres przewoźnika lub poszukać na stronie linii lotniczej, z która podróżowałeś (to drugie wyjście jest znacznie prostsze, bo musisz tylko wypełnić formularz umieszczony na stronie).

Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: anna@kancelariapoprawa.pl

Więcej prawnych nowinek ? Polub mój fanpage już dziś oraz odwiedź profil na Instagramie!