Zaznacz stronę

W poprzednim wpisie na blogu pojawił się artykuł dotyczący reklamacji zabiegów kosmetycznych i fryzjerskich (przeczytasz TUTAJ). Dzisiaj, zajmiemy się tym samym tematem, ale od strony gabinetu kosmetycznego czy fryzjerskiego. Jak osoby wykonujące zabiegi z branży beauty powinny chronić się przed nieuzasadnionymi roszczeniami klientek; w jaki sposób należy przygotować swój gabinet nie tylko od strony umiejętności praktycznych, osób wykonujących poszczególne zabiegi, ale także od strony prawnej? I, jak w ogóle kosmetyczka lub fryzjerka powinna zabezpieczyć się przed przyszłymi roszczeniami klientki lub klienta? O tym przeczytasz w dzisiejszym wpisie na blogu.

O co powinien zadbać salon kosmetyczny?

W poprzednim wpisie na blogu wspominałam, iż klient lub klientka odwiedzając salon kosmetyczny i wybierając określony zabieg, przykładowo zabieg oczyszczania twarzy – zawiera z salonem umowę o świadczenie usługi w postaci wykonania określonego zabiegu. Mimo, iż strony nie podpisują żadnego dokumentu, z rzeczy samej, poddając się określonemu zabiegowi klient może założyć, iż kosmetyczka posiada stosowną wiedzę i doświadczenie do jego wykonania.

Aby bronić się przed roszczeniem klienta, które jest bezzasadne, kosmetyczka (kosmetolog czy fryzjer) powinni więc, co najmniej – posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie, ale również posiadać dokumentację potwierdzającą tę wiedzę i doświadczenie (zaświadczenia o ukończonych kursach, certyfikatach, dokumentacja przedstawiająca liczbę klientów korzystających z konkretnych zabiegów itp.).

Jednocześnie salon kosmetyczny powinien zadbać o:

  1. odpowiedni sprzęt do sterylizacji albo w przypadku zlecenia sterylizacji innemu podmiotowi odpowiednią dokumentację w tym zakresie,
  2. dowody zakupu kosmetyków i innych środków niezbędnych do wykonania zabiegu,
  3. dowody zakupy rękawiczek jednorazowych i innego sprzętu jednorazowego użytku,
  4. prowadzenie dokumentacji zabiegowej klienta,
  5. posiadanie lub przynajmniej rozważenie zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Dokumentacja zabiegowa klienta – jako podstawa bezpieczeństwa salonu.

Cóż z tego, jeśli przed przystąpieniem do usługi kosmetyczka wypytała klientkę o istnienie lub brak przeciwwskazań do jego wykonania, jeżeli nie posiada stosownej dokumentacji? W razie wystąpienie np. reakcji alergicznej kosmetyczka nie będzie miała szans aby udowodnić, iż dokonała należytej staranności przed przystąpieniem do zabiegu i zebrała stosowny wywiad. Taka dokumentacja zabiegowa klienta zakładu kosmetycznego powinna mniej więcej przypominać dokumentację medyczną pacjenta.

WAŻNE! Dokumentacja zabiegowa jest tworzona nie tylko dla klientki i jej dobra, ale również po to, by zabezpieczyć kosmetyczkę (kosmetologa) przed późniejszymi niezasadnymi roszczeniami ze strony klientki.

Przygotowanie dokumentacji zabiegowej krok po kroku:

  1. Przed przystąpieniem do zabiegu kosmetyczka powinna zebrać szczegółowy wywiad od klientki;
  2. klient powinien otrzymać od kosmetyczki ulotkę informacyjną konkretnego zabiegu opisującą jego przebieg, przeciwwskazania do zabiegu, możliwe powikłania po wykonaniu zabiegu, użyte kosmetyki i ich składniki (klient potwierdza w stosownym oświadczeniu, iż informację taką otrzymał i się z nią zapoznał – a oświadczenie takie składa się wraz z poniższą dokumentacją do dokumentacji konkretnego klienta);
  3. klient wypełnia przy kosmetyczce kartę klienta określającą jego dane osobowe, ogólne informacje o stanie zdrowia, występujących alergiach, chorobach przewlekłych, oświadcza czy istnieją znane mu przeciwwskazania do zabiegu ,
  4. klient składa oświadczenie w przedmiocie udzielenia zgody na wykonanie zabiegu,
  5. kosmetyczka wykonuje dokumentację fotograficzną klienta przed i po zabiegu,
  6. w dokumentacji kosmetyczka umieszcza dowód sterylizacji narzędzi użytych podczas zabiegu;
  7. dodatkowo co bardzo istotne przed przystąpieniem do zbierania danych osobowych klienta, kosmetyczka winna poinformować go o tym, że dane te będą przetwarzane oraz w jaki sposób będą przetwarzane – poprzez kolejny stosowny dokument jakim są oświadczenia dotyczące przetwarzania danych osobowych klienta.

Co istotne posiadanie dokumentacji zabiegowej nie tylko chroni Twój gabinet przed ewentualnymi roszczeniami klienta, ale stanowi także o wysokim profesjonalizmie gabinetu.

gabinet kosmetyczny a roszczenie klienta

 

Uwaga! Higiena!

Poza szczegółowo opracowaną i rygorystycznie stosowaną dokumentacją zabiegową warto opracować i wdrożyć w gabinetach procedury higieniczne, które zabezpieczają zdrowie nasze, naszych klientek i stanowią ochronę na wypadek wystąpienia problemów prawnych.

Procedury dotyczyć powinny stosowanego w gabinecie:

  • sposobu dezynfekcji i mycia narzędzi oraz wyrobów medycznych wielokrotnego użytku,
  • sposobu dezynfekcji powierzchni skażonych materiałem organicznym,
  • zasad sterylizacji,
  • higienicznego mycia i dezynfekcji rąk,
  • mycia i dezynfekcji powierzchni i urządzeń,
  • postępowania po zranieniu lub kontakcie z materiałem zakaźnym.

Ponadto należy oczywiście stosować się do zaleceń lokalnej stacji sanitarno-epidemiologicznej.

A co z RODO?

W dobie Instagrama i Facebooka większość kosmetyczek i kosmetologów ochoczo fotografuje piękne brwi, rzęsy i makijaże permanentne powstałe spod ich rąk. Efekty zabiegów przed i po cieszą oko, ale czy faktycznie możemy używać „twarzy” naszych klientek bez ich pisemnej zgody? A co z danymi osobowymi: imieniem, nazwiskiem, informacjami o przebytych chorobach? Czy gabinet musi wprowadzić RODO?

Oczywiście, że tak – pamiętaj, że prowadząc gabinet należy zadbać o przestrzeganie przepisów RODO, ochronę wizerunku klientek i odpowiednie zapisy w umowach z pracownikami.

Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: anna@kancelariapoprawa.pl

Więcej prawnych nowinek? Zapraszam na Facebooka i Instagram.